Top Secret - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Nicky Zwart - WaarBenJij.nu Top Secret - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Nicky Zwart - WaarBenJij.nu

Top Secret

Blijf op de hoogte en volg Nicky

22 Mei 2014 | Kenia, Kisumu

Hooooi iedereen!
Er is weer een zware maar ook niet zware week voorbij en dus weer tijd voor een nieuw reisverslag! Een week met wel wat indrukken maar wel een leuke week ook. Enjoy.

17-05-2014:
Ook vandaag lekker uitgeslapen! En voor de verandering aan het zwembad gelegen! . We hebben in de middag boodschappen gedaan en zijn voor de overheerlijke ice coffee gegaan! We hebben ook boodschappen voor Francis gedaan want die zou voor ons gaan koken! We hadden nog geen idee wat maar we hebben de boodschappen maar gehaald! Tussen 8 en half 9 zijn we gaan eten en het waren wraps, wat waren deze lekker! Max had beloofd om voor ons ‘’top secret’’ te maken, zijn drankje. We kregen het voor ons en roken er even aan maar dit was super sterk! Heb er een paar slokken van op maar niet heel het glas, vond het niet vies maar ook niet echt super super lekker! We waren met een heel clubje want die avond om 00:00 zou Max jarig zijn. Bart was er ook en die heeft ons met het busje eerst naar de rooftop gebracht! We hebben daar een drankje gedaan en een vies shotje op Max zijn verjaardag alvast op hahah, dit was dus schijnbaar blauwe sambuca, het brandde mega erg! Hij wilde iets anders proberen dan de tequila strawberry! Na de rooftop zijn we doorgegaan naar een andere discotheek en daar hebben we de verjaardag van Max verder gevierd! Het was een leuke en geslaagde avond!

18-05-2014:
Vandaag na het avondje stappen weer voor ons vroeg de wekker, deze keer om 09:30. We hadden afgesproken om naar de markt te gaan en daar rond te kijken, het was mega warm en het was daar heel druk en je moest uitkijken waar je ging staan, uitkijken voor de plassen, sla die op de grond lag en dan nog de mensen ontwijken die daar ook nog rondliepen. Was leuk om te zien, dat wel! We hebben er ongeveer 1 uur gelopen en toen hadden we het gezien. Terug thuis hebben we gegeten en zijn daarna rond 12 uur met de tuk tuk naar het Kisumu hotel geweest, wat was dit relaxed! Hebben lekker op ligbedjes gelegen en af en toe het zwembad ingedoken, het eten was daar niet heel lekker maar het was wel erg leuk en lekker rustig! De dag van te voren verband op mijn rug dus vandaag maar lekker op mijn rug gelegen! Rond een uur of 4 werden we opgehaald door Bart en gingen we naar Dunga hill camp om daar de verjaardag van Sara te vieren en ook nog van Max, dit was echt een super mooie plek met een mooi uitzicht en lekker rustig. Iris, Lauri en ik hebben nog even rond gelopen en een paar mooie foto’s genomen! Alleen wel het jammere was dat er best wel wat wolken waren waardoor we de mooie zonsondergang niet goed konden zien. Dus een goede reden om een keer terug te komen! Iedereen had wat meegenomen of gemaakt, dit was wel lekker! Rond een uur of 7 geloof ik zijn we terug gegaan naar ons huisje om nog pannenkoeken te gaan eten! Francis en Max aten ook mee, wat hebben we gelachen om de verhalen van Max en de opmerkingen van Francis, tot huilens toe! Toch iets later dan half 11 zijn we maar terug gegaan naar ons eigen huisje om te gaan slapen want de volgende dag weer stage op een andere plek. Maar was een geslaagde dag!

19-05-2014:
Vandaag was het best zwaar om op te staan na gisteravond hahah. Om 07:00 ging de wekker weer voor stage. Vandaag ben ik begonnen op de kinderafdeling. Was best leuk werken alleen soms snapte ik er niet veel van. ’s Ochtends heb ik meegeholpen met de medicatieronde alleen wat er in die dossiers stond van de kindjes snapte ik niet echt die medicatie. Maar heb het gevraagd en toen snapte ik het wel. Ik hoorde vanaf mijn afdeling een moeder huilen en schreeuwen dus ik dacht ik ga eens kijken wat er aan de hand is, bij de high devensy kamer was dit waar de ziekere kinderen liggen, hier was dus een kindje overleden.. Na deze ronde was er niet veel meer te doen, ben toen door een student meegenomen naar een apart kamertje waar ze bij de kindjes en baby’s die opgenomen moeten worden infusen prikken, lumbaal puncties uitvoeren of bloed prikken. Dit vond ik best interessant om te zien en vooral de manier van prikken. Ze pakken het bovenste stukje van een handschoen of een vinger van de handschoen en dit is dan hun stuwband, deze doen ze dan of om het armpje of het voetje heen om de aders te kunnen zien, maar het leek wel of ze in het wildeweg prikten want ze zaten niet altijd gelijk goed, maarja dan haalden ze gewoon de naald eruit gingen opnieuw opzoek en prikten dan met dezelfde naald weer ergens anders en dit soms gewoon een keer of 5 of meer, dan weer naar het voetje de andere kant en ook op het hoofdje werd soms geprikt. Dit vond ik wel raar om te zien. Ik ben iets eerder dan 13:00 om lunch gegaan en om 14:00 kwam ik weer terug. Ook nu was er niks te doen alleen de ronde van 15:00 maar dit was om de medicatieronde weer te doen. In die tussentijd ben ik weer mee genomen naar dat kamertje en heb meegeholpen met het prikken en kindjes vasthouden maar heb zelf niet geprikt. Weer terug thuis van de eerste dag zijn we boodschappen gaan doen en het eten gaan koken, gebakken aardappeltjes met groenten erdoorheen en een tomatensalade erbij, dit was heerlijk! Waren we wel aan toe! Ook dit was een gezellige avond en Michelle en Bart aten ook mee! Nadat ze weg waren hebben we nog een paar keer ‘’shit head’’ gespeeld en overheerlijk ijs op hahah. Vanavond een beetje op tijd naar bed gegaan voor de volgende stage dag.

20-05-2014:
Vanmorgen weer de wekker voor stage. Deze keer heb ik op de ‘’high devensy’’ kamer gestaan, dit was best interessant om te zien, ’s ochtends weer met de medicatie ronde meegelopen, hier hebben ze paracetamol maar dan vloeibaar en roze, rook best lekker! . Maar dat is wel makkelijker voor de kinderen om dit in te nemen. Toen rond een uur of 10 kwamen er heel veel studenten/verpleegkundigen/artsen binnen die allemaal met denk ik 15 man ongeveer om een bed gingen staan en over de patiënt gingen praten, kon er zelf weinig van volgen maar vond de gang van zaken wel leuk om te zien! Hierna ben ik met een andere student naar het lab gegaan om bloedzakjes te halen, gisteren hadden ze dit niet maar we hadden ze toch echt nodig maar toen we daar aankwamen bleken er nog geen bloedzakjes aanwezig te zijn. Dus konden we weer terug, hebben wel een paar bloedbuizen afgegeven. Toen ik terug kwam was het tijd voor de lunch. Toen ik weer terug kwam op de afdeling na de lunch was het een goeie binnenkomer.. Er stonden eerst studenten buiten de kamer en daar werd wat tegen verteld maar dit was niet in mijn taal, maar had wel het gevoel dat er iets niet in orde was, ik liep binnen en de student die er ’s ochtends ook was vertelde mij dat ze net een baby waren verloren toen ik omkeek zag ik inderdaad de moeder helemaal overstuur en het levenloze kindje. Ik ben in de kamer blijven staan en ze wilden het kindje meenemen maar de moeder wilden dit nog niet, wilde de moeder mee naar buiten nemen maar ze was zo slap en helemaal overstuur dus liet ik ze nog maar even. Heb wel een dekentje die de moeder had meegenomen even over het gezichtje gelegd want er kwamen allemaal vliegen en dat was niet zo smakelijk. Vond het heel zielig voor de moeder en om haar zo te zien maar had zelf verwacht dat ik het heftiger zou vinden, maar heb tot nu toe de procedure nog niet helemaal gezien dus ben benieuwd hoe het dan gaat. Het kindje was toch weggehaald en de moeder was ook naar buiten gegaan, we hebben het bed opgedekt en schoongemaakt. Daarna zijn we met het medicijnrondje begonnen om 15:00, Winnie waarmee ik de bloedzakjes zou gaan halen ’s morgens vertelde tegen mij dat we binnen 10 minuten nu eindelijk de zakjes konden gaan halen, dus weer met de koelbox onderweg naar het lab, Iris wilde ook mee dus die is ook meegelopen. En jahoor we hebben de bloedzakjes mee kunnen nemen na eventjes wachten want ze moesten nog verder bereid worden, ook dit gaat heel anders dan in Nederland en dat lab hier is ook vele malen kleiner! Weer terug heb ik gezien hoe ze hier een bloedzakje aanhangen dit gaat niet heel anders alleen moet er hier een formulier ingevuld worden met de tijd en datum en wie de donor is die het bloed heeft afgestaan, stel dat er iets is mis gaat kan dit worden achterhaald. We hebben het bij 2 kindjes aangehangen en toen was het alweer tijd. We hebben het lekker rustig aan gedaan na stage en zijn bij Dominique en Michelle gaan eten, lekkere pasta carbonara! Na het eten zijn lauri en ik nog even gebleven en hebben we shit head gespeeld! Wel lekker op tijd naar bed gegaan volgende dag weer stage.

21-05-2014:
Vanmorgen heb ik niet op de IC gestaan van de kinderafdeling maar in een kamer waar kinderen liggen boven de 3 jaar. Dit was leuk in de ochtend, hier heb ik de medicijnen ronde meegelopen en een beetje met de artsenvisite. Maar er was verder helemaal niks meer te doen dus zijn iris en ik over en weer gaan lopen naar elkaar toe want Iris stond wel op de IC. Maar bij haar was het ook niet druk. Na de lunch zijn we teruggegaan en hebben gekeken wat we konden doen ook nu was het nog heel rustig dus zijn we even op een bankje gaan zitten en er zaten 2 hele schattige kindjes naast ons op de bank, dus heb ik voor ze 2 handschoentjes opgeblazen, ze waren er heel blij mee! Toen het weer tijd was zijn we weer terug naar huis gegaan. We hebben boodschappen gedaan want ik zou vanavond mijn specialiteit gaan maken: Wraps . We zijn langs Mega City gegaan en langs de fruitmarkt. Toen we op Sammy aan het wachten waren om terug te gaan kwam er een man naar ons toe die begon over zijn gezondheid dat hij niet helemaal in orde was, hij vertelde dat hij dingen deed die hij niet wilde of iets in die zin. Maar als ik hem 200 shilling zou geven dan had ik zijn dag gered. Juist op het perfecte moment kwam Sammy aanrijden dus waren we verlost hahah. De wraps waren lekker maar het waren er geen die opgerold konden worden maar die gebroken moesten worden, maar het smaakte heel goed. Als toetje hadden we iets super lekkers meegenomen, namelijk een mars ijsje! We hebben nog even gezellig gekletst en met z’n 3en nog shit head gespeeld en daarna lekker gaan slapen!
Dit was mijn reisverslag weer! Na deze week gaan we nu genieten van ons welverdiende weekend!
See youuu!
Kwaherrie

  • 22 Mei 2014 - 18:36

    Camelia:

    Nicky is weer een mooi verslag. maar ook wel het een en andere mee gemaakt . hoe dat je weer van alles geniet tot het volgen de verslag dikke kus camelia

  • 22 Mei 2014 - 19:54

    Margriet:

    Hoi Nicky, wat ontzettend leuk om steeds je verslagen te kunnen lezen.
    Helemaal top natuurlijk voor de achterblijvers want zo lijkt je niet zo heel ver weg :)
    Ik wens je nog meer leerzame en plezierige ervaringen daar !!
    Groetjes, Margriet IJzermans.

  • 22 Mei 2014 - 20:16

    Tante Joke:

    Ik ben weer helemaal op de hoogte van alles wat je beleef, wat is dit toch leuk om mee te maken maar ook heel leuk om op de hoogte te blijven van je verblijf daar.
    ik geniet elke keer van de verslagen die je schrijf. Nog heel veel leerplezier en natuurlijk ook genieten.
    Lieve groetjes van mij X

  • 23 Mei 2014 - 12:23

    Ingrd Van Opdorp:

    heej Nicky. Super verhalen net of je het zo voor je ziet. Ik merk aan je verhalen dat je het goed aan je zin heb daar in dat Afrika.
    Ik hoop dat je nog vele dagen met veel plezier daar mag meewerken aan de gezondheid van de mensen daar en dat het niet al te warm word voor je.
    Weet wel dat we trots op je zijn liefs Jan Ingrid en de kids van Opdorp x

  • 23 Mei 2014 - 22:39

    Romy:

    Helemaal geweldig om dit te lezen!

  • 24 Mei 2014 - 17:38

    Teun:

    Wat moest ik ook alweer doen owhja ff je verslag weer lezen tis ook bij mij druk ik heb niet eens tijd om te vissen nou dan weet je het wel. Weer een leuk verslag ook ik heb weer wat bijgeleerd hihi veel plezier en een leerzame week te gemoed groetjes maar weer

  • 25 Mei 2014 - 12:14

    Petra:

    Knap hoe je je overal doorheen slaat. Je bent een toppertje!!!!
    Dikke kus uit de polder xxx



  • 28 Mei 2014 - 16:34

    Tante Rita:

    Nu pas je verslag gelezen, eigenlijk schandalig he.... Toch is het iedere keer weer interessant om te lezen wat je allemaal mee maakt. Van de week een zware week denk ik, je oma vertelde dat je op de onco afdeling kwam te staan. Ik wens je heel veel succes.... Nog veel plezier. Volgende week op safari toch. Dan is het dubbel genieten.....tot schrijvens.. Groetjes Tante Rita

  • 30 Mei 2014 - 23:13

    Ingrid:

    Jeetje Nicky, wat kan jij schrijven zeg, mooi verslag hoor. En drukke dagen ook. Gelukkig
    ook nog wat tijd om te zwemmen. Veel plezier, x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nicky

Hallo, Ik ben Nicky, ik ben 19 jaar oud en volg de opleiding verpleegkunde in Roosendaal op het Kellebeek College. Toen ik hoorde van de kans over dat je kan kiezen om naar het buitenland te gaan voor stage vond ik het gelijk een super idee! Vanaf het 1e leerjaar wilde ik al naar Kenia toe om stage lopen. Nu ga ik 1 mei naar Kenia toe voor 3 maanden om daar stage te gaan lopen in een ziekenhuis in Kisumu en in een weeshuis in Rangala. Hier kunnen jullie mijn avonturen bijhouden.

Actief sinds 08 April 2014
Verslag gelezen: 15415
Totaal aantal bezoekers 23340

Voorgaande reizen:

01 Mei 2014 - 30 Juli 2014

Kenia

Landen bezocht: