Hippo's - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Nicky Zwart - WaarBenJij.nu Hippo's - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Nicky Zwart - WaarBenJij.nu

Hippo's

Blijf op de hoogte en volg Nicky

31 Mei 2014 | Kenia, Kisumu

Jambo iedereen!
Vandaag eindelijk weer een nieuw reisverslag op de site kunnen zetten, we hebben een hele tijd geen internet gehad maar wel weer wat meegemaakt! Veel leesplezier!
22-05-2014:
Yess de laatste dag stage voor het weekend weer! Om 07:00 kwam ik er al uit want kon niet meer slapen! Vandaag sta ik weer op de High devensy unit (IC), maar vandaag was het ook niet echt heel druk. Ik heb weer met de medicijn ronde meegelopen en bij 1 patiënt meegekeken met de artsenvisite waar 20 man om een bed staan en dan die patiënt gaan bespreken. Hierna ben ik bij Iris gaan zitten en gewacht tot we ergens mee konden helpen. Ze vroegen of ik een infuusje wilden proberen te prikken, ik had het nu al zo vaak gezien dat ik dacht nou ik kan het wel proberen. Het naaldje zat erin en hij zat eigenlijk gewoon goed alleen het was de 1e keer dus mijn handen trilden een beetje, mijn collega nam het over en die deed het naaldje er nog verder in zonder hem terug te trekken dus toen zat het naaldje niet goed meer! Verder was het niet heel druk. We hadden vanmorgen een super schattige baby binnengekregen die was uitgedroogd en onderkoeld een beetje, ook had ze al een sonde in dus via die weg werd er extra voeding toegediend dit heb ik een keer mogen doen! Na de lunch zijn we weer teruggekomen en hebben weer geholpen met de medicijnronde ook nu was het niet drukker geworden dus hebben geholpen waar kon. Terug thuis zijn Lauri en ik nog even gaan zwemmen. We hadden besloten dat uit eten gaan wel een strak plan was voor vanavond! Eigenlijk zou Michelle koken, maar haar kookkunsten waren volgens haar deze avond niet goed genoeg. Heeeeel vervelend haha. Bart was ook langsgekomen en ging mee uit eten, we zijn naar de Green Garden gegaan, waar we echt super lekker hebben gegeten! Ik heb een pizza Margaretha op. Toen Bart ons thuis weer had afgezet hadden Iris en ik (voor de verandering) zin om een drankje te gaan doen bij de duke! Dit zijn we dus ook gaan doen! Het was super gezellig, alleen iris en ik en nog 2 mannen waren er waar we mee hebben gepraat en helemaal in een deuk hebben gelegen omdat 1 van hen de hik had en die andere een grappige lach had. Was een geslaagde avond.

23-05-2014:
Vandaag lekker uit kunnen slapen. En ze kwamen ons huisje schoonmaken. Lauri en ik zijn rond half 11 naar de supermarkt gegaan om even boodschappen te halen. Terug bij het huisje hebben we even gegeten en zijn daarna lekker naar het zwembad gegaan en hebben gewacht totdat de andere terug kwamen vanuit Rangala. Ze waren rond 14:00 terug en hebben even gekletst. Wij (lauri,iris,anouck en priscilla) hadden nog wel zin om ergens lekker een broodje te gaan eten. We zijn naar Mon Ami gegaan en ze legden een perfecte kaart op tafel waar hele lekkere dingen op stonden waarvan ik de Blue lagoon nam (cocktail). Mijn dag weer helemaal goed! . Voor het eten hadden wij eigenlijk alleen een broodje verwacht, ik had een tosti genomen. Maar toen ze aankwamen met de borden was het dus een hele lunch met friet en sla. Al was dit wel heel lekker! Daarna zijn we nog even boodschappen gaan doen en terug naar het huisje gegaan! We hadden eigenlijk het plan om rijst of iets te gaan eten, maar we zaten allemaal vol van de broodjes van Mon Ami dus hebben we niks meer gegeten. Ook deze avond had ik weer zin in een drankje voor de verandering dus zijn Mark, Kim, Michelle, Dominique en ik weer naar de duke gegaan en hebben een drankje gedronken ook vanavond was het gezellig! Een relaxed dagje gehad, ook maar goed want de volgende dag was het meega vroeg uit bed want dan gaan we hippo’s spotten in de hoop dat het nu wel lekker weer is. Kim en ik hebben samen het bed gedeeld omdat alle huisjes vol zaten ivm dat de baas van panda’s bezoekers kreeg. We hebben wel gelachen deze avond toen we terug thuis waren.

24-05-2014:
Vandaag om 07:00 de wekker (meennn wat was dit vroeg) om om 08:00 te vertrekken naar het Victoria lake om de hippo’s te spotten. Deze dag was het wel lekker weer en was het meer best stil. Duss in het bootje en op zoek naar de hippo’s. Was een heerlijke bootrit met mooi uitzicht en diertjes! Ook hebben we mensen gezien die hun eigen kleren wassen in het meer. De plek waar we de hippo’s hebben gespot is bij dunga hill camp, wij waren echt super dichtbij de hippo’s maar was wel gaaf om te zien, hoe groot die beesten zijn, woow. We hebben er denk ik een half uur, 3 kwartier gestaan en zijn toen teruggevaren. We hebben op de plek nog even wat gedronken en zijn toen vertrokken naar Tillapia beach waar we overheerlijke vis hebben gegeten, ik wilde niet weten hoe ze er ongebakken uitzagen want dan hoefde ik hem niet meer, maar had niet verwacht dat ik deze vis lekker zou vinden. Het was best een warme dag dus thuis zijn we het water weer ingesprongen en hebben in de zon liggen bakken! Vanavond zijn we lekker uit eten gegaan bij de Laughing Boeddha, ook hier heerlijk gegeten. Daarna zijn we doorgegaan voor de verandering naar de Rooftop! Wat een gezellig stapavondje was! Er zat 1 drankje tussen wat echt heeeel vies was eigenlijk maar wel op heb, ik vroeg om een zoet shotje maar ik zou niet weten wat ik kreeg, was niet lekker. Was een leuke dag maar snel gaan slapen want morgen er weer op tijd uit!

25-05-2014:
Vanmorgen om 09:00 de wekker want we zouden naar een gospel kerk gaan. Sammy zei dat ze om 10:00 begonnen, dit was ook wel zo alleen dan met 1 uur lang preken, dus dit was niet zo heel leuk! Maar na een korte pauze buiten te hebben gestaan kwam eindelijk het zingen en dansen! Dit was super leuk om te zien en mee te doen! Rond 12 uur hebben we Sammy gebeld en zijn we teruggegaan. We hebben nog even rustig aan gedaan en wat gegeten. Heb ook nog met moeders gebeld thuis wat gezellig was! Om 14:15 zijn we weggegaan om de anderen uit te zwaaien die alweer naar Rangala moesten. Daarna is Bart ons op komen halen met zijn busje en zijn we naar Dunga Hill camp gereden. Hier hebben we vast geoefend voor de komende club quiz die komen gaat komende donderdag, we hebben de quiz geoefend die vorig jaar was en we wisten best veel! . Duss ben benieuwd. Daarna vond ik de laptop van Bart er dorstig uit zien dus dacht ik die lust wel wat Tusker (bier), maar toch niet zo graag, hij doet het gelukkig nog wel! We hadden de vorige dag wel hippo’s gezien maar nu hebben we ze weer gezien en van dichtbij ook, ze zaten erg dicht bij de kant. Hier hebben we even naar gekeken. Beneden de heuvel stond een voetbalveldje van Coca Cola dus heb even een balletje over getrapt, eindelijk weer na 3 weken niet meer gevoetbald te hebben! . Terug boven hebben we genoten van de zonsondergang en het eten van Bart waar hij 2 uur op heb gewacht zoiets zag er best lekker uit dus hebben we besloten hier te blijven eten, wat achteraf niet zo’n slim plan was want we hebben 3 uur op ons eten moeten wachten en het was niet eens zo heel lekker. Dus na het afrekenen zijn we nog naar Mega City gegaan wilden nog boodschappen doen maar hij was al dicht dus zijn we bij Mon Ami nog wat gaan eten! Dit was heeeerlijk! Het begon na het eten best hard te regenen en mijn slipper was al naar de ballen dus daar had ik weinig meer aan… Ik heb vanaf de Dunga moeten lopen op 1 blote voet en dus ook lekker in de regen terug naar de tuk tuk, wat was dit fijn, mooi niet. Het was heel even droog waar ik blij mee was maar onderweg begon het weer keihard te regenen dus zijn behoorlijk nat geworden. De tuk tuk had ons thuis afgezet en ik had lauri de sleutel gegeven die had de deur alvast open gedaan maaarja vanuit het dak stroomde het ook naar beneden dus zouden we alsnog zeiknat worden dus was Maurice (tuk tuk chauf) zo slim om het zeiltje omhoog te houden, maar ik was niet heel slim, ik dacht ik spring wel uit de tuk tuk naar binnen. Maar tis dat Lauri al binnen stond anders had ik op de grond gelegen.. Denk wel dat het er heel grappig uit zag en hebben ook even gelachen erom maarjaa, voor m’n knie was het minder want die heb ik die avond weer kunnen koelen.. Maar goed, daarna gelijk de douche ingegaan en lekker gaan slapen, de volgende dag weer stage en nu op kinderoncologie.

26-05-2014:
Vandaag de 1e dag op kinderoncologie. Dit was wel een beetje spannend maar had er wel zin in. Eenmaal aangekomen kregen de nieuwe leerlingen een rondleiding op de afdeling en hebben daarna nog even gezeten, rond kwart over 9 zijn we met de medicatieronde begonnen. Dit duurde eventjes. Hierna konden we weer gaan zitten want ons werk zat erop. Ik ben op een gegeven moment naar de gang gegaan en op een bankje gaan zitten, er kwamen al kindjes aanlopen en hier heb ik mee gespeeld, ze vonden voornamelijk mijn pennen zeer interessant en ook mijn telefoon ik denk dat ze bij elkaar zo’n 70 selfie’s hebben gemaakt en ook nog ongeveer 4 filmpjes van 5 seconden. Ze vonden het helemaal geweldig. Er kwam een collega naar mij toe die vertelde dat ze met een rondje bloedprikken begonnen, ik ben meegegaan en heb geholpen, zelf niet geprikt. Dit was wel leuk om te doen. Rond 1 uur zijn we om pauze gegaan. Terug van de pauze zaten er 2 collega’s op de bank met de kindjes en de rest was er nog niet, ze hadden weer mijn telefoon te pakken en gingen nog meer selfie’s maken. Ik ben rond 3 uur naar Iris en Lauri gegaan en hierna naar huis. Terug thuis heb ik me omgekleed en zijn we boodschappen gaan doen. Ook nog even langs de fruitmarkt geweest. Ook heb ik ontdekt dat de muggen hier echt op hele rot plekken kunnen prikken…. Namelijk onder mijn voet. Dit was een beetje jammer. Maargoed vanavond hebben we bij Dominique en Michelle gegeten, lekkere pasta en hebben nog even bijgekletst. Terug thuis heb ik gelijk mijn tanden gepoetst en ben lekker naar bed gegaan! Volgende dag weer stage.


27-05-2014:
Vandaag weer vroeg de wekker voor stage. Onderweg naar stage kwamen we een vrouw tegen die denk helemaal het padje kwijt was, ze zat midden op de weg bijna tegenover het ziekenhuis en was heel raar aan het doen, alle auto’s ontweken haar wel. We zeiden tegen elkaar we moeten haar maar niet aankijken want straks komt ze nog naar ons toe.. Nou das dus mislukt want zonder dat we haar aankeken kwam ze al aanrennen dus wij haar negeren en het terrein van het ziekenhuis opgelopen mee dat ik tegen Lauri en Iris heb gezegd ‘’tot straks’’ hoorde ik iets op de grond ploffen, de vrouw was ons dus gewoon gevolgd en heb haar koffer en tas op de grond gegooid en heeft Lauri en Iris een hele tijd gevolgd tot het kinderziekenhuisje toe. Ik was wel blij dat ik toch de andere kant op moest! Op de afdeling gekomen hebben we even gezeten en toen werd er gevraagd of ik met een collega naar de hospice wilden lopen voor Morfine te halen want die was leeg. Dus ik daarheen gelopen, kwam er een soort non zuster die dienst had, ik vond het er erg leuk uit zien, maar die vertelde ons dat we een recept nodig hadden anders gaf ze het niet mee. Dus alsnog terug met een lege fles Morfine! Hierna hebben we de medicatieronde gedaan en ik heb uit het boek opgelezen wat iedere patiënt moet hebben. Daarmee klaar konden we weer gaan zitten. En heb thee met melk geproefd. Ik vond het ruiken naar witte chocolade eerst maar toen ik een slokje ophad vond ik het niet bepaald lekker.. Ik zag tijdens de medicatieronde al mensen komen die allemaal met de kinderen bezig was met spelen en het waren Amerikanen. Ik ben toen ik wat thee had gedronken naar buiten gelopen en gekeken naar de kinderen. Er kwam een vrouw naar mij toe die zich voorstelde en vroeg waar ik vandaan kwam, toen ik zei dat ik uit Nederland kom zei ze gelijk ‘’oohh das toevallig wij hebben iemand bij die ook daarvandaan komt.’’. Dat is Bob. Daar heb ik even mee staan praten en vond het leuk om iemand te ontmoeten die ook uit Nederland komt. Hij doet dus projecten om soort dingen op te knappen op deze afdeling had hij deze groep meegekregen die nu heel de ingang van de afdeling opnieuw gaan verven. Er zit ook een wat oudere jongen bij mij op de afdeling en ik vroeg of hij voetballen leuk vond, dit vond hij heel leuk dus heb ik beloofd om de Fuji ballen die ik heb meegekregen van Sylvie om die mee te nemen na de lunch. Ik heb hem op mijn telefoon nog wat liedjes laten horen en voetbalbloopers gekeken! Na de lunch liepen we weer het terrein van het ziekenhuis op en we zagen dat iedereen allemaal naar links keek maar ik zag niks. Dus liep verder en had mijn beloofde ballen bij. De kinderen waren hier erg blij mee en zijn er gelijk mee gaan spelen. Niet heel lang want dan waren ze al moe. Ik heb met een paar kindjes overgegooid en ermee gespeeld. Ook heb ik een spelletje laten zien aan het wat oudere kindje, Block puzzle, dit vond hij helemaal geweldig om te spelen. Nou kreeg ik een appje van Lauri dat ik moet uitkijken als ik naar de ingang kom lopen omdat die vrouw nog steeds op het terrein liep. Ik heb haar niet meer gezien maar het bleek dus dat ze na de lunch helemaal naakt liep, daardoor dat iedereen naar haar keek.. Gelukkig op de weg naar huis zijn we haar niet tegengekomen. Ben thuis gelijk gaan douchen en daarna lekker rustig aan gedaan! Voor het avondeten hebben we rijst met groente gegeten en satésaus! Na het eten nog spelletjes gespeeld zoals: Shit head en halli galli. En vanavond lekker op tijd naar bed gegaan!

28-05-2014:
Vanmorgen weer de wekker, maar deze keer was ik voor de wekker wakker, om 06:40, maar ben toch blijven liggen tot 07:15. Lekker ontbeten en weer onderweg naar stage. De medicatie ronde meegedaan en medicijnen gedeeld en hierna hebben we niet veel meer gedaan, ik heb een spel op mijn telefoon staan (Block puzzle) en dit heb ik laten zien aan een jongen van een wat oudere leeftijd dan de andere kindjes, hij vind dit spel helemaal geweldig samen met de bewaker heeft hij dit een tijdje gespeeld. Ik heb erbij gezeten en ook met de andere kindjes gespeeld. Sommige kindjes krijgen vandaag een chemo kuur, deze word in de middag gegeven, ik dacht rond een uur of 2 half 3, maar toen ik terug kwam van pauze waren ze al met de laatste chemokuur bezig dus hier heb ik ook niks van gezien.. Ik heb in de dossiers de medicijnen geschreven die ze voor/tijdens de chemo krijgen en dat was het weer voor die middag. Dus was eigenlijk best wel saai. Maargoed heb de kindjes een beetje vermaakt. Terug in het huisje hebben we even wat gedronken en zijn daarna boodschappen gaan doen. Hierna ben ik even de douche ingesprongen en gaan eten bij Dominique en Michelle in het huisje, lekkere aardappelpuree met een salade en worstjes! . Hierna hebben we even besloten om nog een lekker drankje te gaan doen bij Mon Ami, tenminste een ice coffee drankje dan en ik zag op de menu kaart ‘’Cookie Crunch’’ staan dus dacht ik, ooh dat is wel lekker die ga ik proberen, maar na 2 happen dacht ik, hhmm nee het is toch niet zo lekker dan ik had verwacht, dus alleen de ice coffee opgedronken! . Gelukkig regende het vanavond niet en konden we fatsoenlijk naar de tuk tuk lopen, alleen was hij er nog niet dus moesten we even wachten, maarja het stikte van de muggen waar we zaten dus was blij toen Sammy eraan kwam rijden. Terug thuis zijn we gelijk naar bed gegaan, morgen laatste dagje op stage alweer!

29-05-2014:
Vanmorgen voor de laatste keer van de week de wekker voor stage. Na een goed ontbijt zijn we naar de stages gelopen. Deze morgen was wel wat leuker, ik heb de medicijn ronde weer gedaan en rondes gedaan voor controle en gerapporteerd. Verder nog met de kindjes gespeeld en mijn telefoon afgegeven voor het leuke spel. Ook was vandaag de artsen visite op de afdeling, weer kwamen er een stuk of 15 artsen binnen en gingen het over de patiënten hebben. Dit vond ik wel leuk om weer te zien. Na de lunch was er niet heel veel te doen, we zijn naar de in-patiënt apotheek gegaan waar we vloeistof zijn gaan halen voor infuus of injecties om klaar te maken. Hier hebben we 20 minuten ongeveer gezeten en hebben daarna wat rond gelopen. Ook heb ik mezelf vermaakt en spierballen gekweekt door met een autootje te rijden waar je met je armen moet rijden en sturen, met 2 kindjes achterin en heuveltje op, heuveltje af, weer heuveltje op en af dit heb ik zo’n 4 á 5 keer gedaan en heb het hierna opgegeven. Wel vonden de kinderen het leuk dat ik dit deed. Ben samen met 2 andere studenten even naar Obama’s geweest en heb Lauri en Iris opgezocht, ze vertelde mij dat er een kindje lag die een bloedsuiker van 1.4 had en zuurstof tekort, het kindje was al aan het gaspen (snakken naar adem), ik zei tegen Iris dat ik dacht dat het kindje de komende 2 uur niet meer zou redden, op dit moment was het 15:30. Ik ben nog even teruggegaan naar mijn afdeling om ze te bedanken voor de afgelopen week, ze waren positief over mij en wilde graag dat ik nog een keer terug kwam. Hierna ben ik weer naar Iris en Lauri gegaan en heb tijdens het lopen daar heen een apje gekregen van Iris dat er een reanimatie was. Toen ik de kamer binnen kwam waren ze inderdaad aan het reanimeren bij de kleine baby van 21 dagen oud. Na een paar seconden toen ik binnen was stopten de vrouw die daar werkten deze dag met reanimeren en was het kindje overleden. Dit was wel wat heftiger dan wat ik eerder gezien heb. Ik zag iris naar buiten gaan en ben haar achterop gelopen. We hebben met z’n 2en even gepraat en zijn toen gelijk naar huis gegaan. We hebben er met zijn 3en goed over kunnen praten. Terug thuis heb ik even gedoucht en zijn daarna om boodschappen gegaan voor het eten vanavond. We hebben nog nooit zo kort in de supermarkt gestaan want we hadden om 19:00 een pub quiz bij de rooftop, en rond kwart over 5 gingen we om boodschappen. Lauri was alvast begonnen met koken en iets na 6 uur waren we aan het eten! Om kwart voor 7 zijn we met de tuk tuk naar de rooftop gegaan en hebben een leuke maar toch ook pittige quiz gespeeld, jammer genoeg geen 1e geworden maar wel mooi ena laatste hahah. Maar was een geslaagde avond. We zijn best op tijd naar huis gegaan maar Iris en ik konden nog niet slapen dus hebben we maar 1 aflevering van ‘’De Pfaffs’’ gekeken! Hierna zijn we toch maar wel naar bed gegaan want toen was het al tegen half 12.

Dat was het verslag weer van mij heel wat beleefd maar heb het nog steeds super erg naar mijn zin! Zie jullie weer bij het volgende verslag, hopelijk nog voor het vertrek naar Rangala want dit is over 3 weken al! :o. Gaat echt mega snel!

Kwaherrie!

  • 31 Mei 2014 - 17:41

    Camelia:

    Nicky wat was het weer een mooi en indrukwekkend verslag en verhaal veel meegemaakt ik wacht weer op het volgende verhaal dikke kusss van uit roosendaal

  • 31 Mei 2014 - 22:31

    Saskia Vergouwen:

    Leuk om jouw verslagen ook te lezen. Jullie maken wat mee daar!

  • 02 Juni 2014 - 16:37

    Petra:

    Nou dotje. Niet bepaald een saai leventje daar. Je doet het super! Fijn dat jullie er met elkaar over konden praten na het overlijden van dat kindje. Heeeeeel veel liefs en knuffels uit de polder xxx

  • 02 Juni 2014 - 17:47

    Tante Joke:

    Wat een bewogen week heb je weer gehad. Maar ik denk dat je er wel veel aan hebt en ook dat je echt aan het genieten bent. Nog heel veel plezier met je stage. Ook fijn te lezen dat je zoveel steun aan elkaar hebt. Liefs vanuit Breda xxx

  • 05 Juni 2014 - 00:16

    Ingrid:

    goed om te lezen Nicky, heftig met die kleine kinderen, goed hoe jullie er mee omgaan onderling! Ook heel leuk, Sammy die steeds voor jullie klaar staat. Tijd gaat wel heel snel, geniet er van! X Ingrid

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nicky

Hallo, Ik ben Nicky, ik ben 19 jaar oud en volg de opleiding verpleegkunde in Roosendaal op het Kellebeek College. Toen ik hoorde van de kans over dat je kan kiezen om naar het buitenland te gaan voor stage vond ik het gelijk een super idee! Vanaf het 1e leerjaar wilde ik al naar Kenia toe om stage lopen. Nu ga ik 1 mei naar Kenia toe voor 3 maanden om daar stage te gaan lopen in een ziekenhuis in Kisumu en in een weeshuis in Rangala. Hier kunnen jullie mijn avonturen bijhouden.

Actief sinds 08 April 2014
Verslag gelezen: 289
Totaal aantal bezoekers 23331

Voorgaande reizen:

01 Mei 2014 - 30 Juli 2014

Kenia

Landen bezocht: