Eerste week van stage gehad! - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Nicky Zwart - WaarBenJij.nu Eerste week van stage gehad! - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Nicky Zwart - WaarBenJij.nu

Eerste week van stage gehad!

Blijf op de hoogte en volg Nicky

16 Mei 2014 | Kenia, Kisumu

Jambo iedereen,
Eindelijk weer een nieuw reisverslag plaatsen! Is weer een tijdje geleden dus word het een lang verhaal! Heel veel succes met lezen!
06-05-2014
Vandaag lekker tot 10 uur uit kunnen slapen, we hebben met z’n vieren ontbeten en zijn hierna naar een plek gegaan waar we nog wat dingen moesten scannen en uitprinten.. Dit duurde eventjes en het was best warm binnen. We zijn daarna verder met de tuk tuk gegaan naar een kleiner ziekenhuisje in Kisumu, hier hebben we kopieën af moeten geven van onze paspoorten, stel dat er iets is met een van ons dan weten ze dat wij dat zijn van het Kellebeek. Hier hebben we Millicent weer ontmoet en konden we eigenlijk dokter Alliboy ontmoeten maar hij was druk bezig dus dat ging niet, zaterdag gingen we toch weer heen dus kunnen we hem dan zien. Na het ziekenhuisje zijn we naar de massai markt gegaan. Dit was leuk om te zien en hebben veel dezelfde dingentjes maar wel hele leuke. Als je daar uit stapt uit de tuk tuk net als wij komen ze gelijk buiten hun tentje en vragen je om binnen te komen kijken en vragen hoe het met je gaat, dit was even wennen maar praatten wel terug. We hebben alle tentjes gehad en dit zijn er wel een stuk of 15 á 20 ongeveer. We hadden nog een portemonneetje nodig voor de pot van ons, ik heb voor het eerst eigenlijk geprobeerd om af te dingen, dit ging voor de 1e keer best goed, het portemonneetje was eerst 1.50 maar we hebben hem voor 1.00 euro kunnen kopen (100 shilling). Toen we klaar waren met kijken hebben we onze tuk tuk chauf Sammy weer gebeld en zijn we naar de fruitmarkt gegaan, dit was heel groot. We hebben hier fruit en groenten gekocht. Ook hier hebben we af weten te dingen. Eenmaal weer thuis gebracht hebben we een lekkere fruitsalade gemaakt en verder een rustige middag gehad. Ook weer even lekker gezwommen. De coach heb het eten klaargemaakt, vanavond was dat rijst met groente erin. Na het eten hebben we nog even lekker gezeten en ben hierna samen met Iris mijn laptop en de dvd’s van ‘’Geer en Goor’’ gaan halen, dit was hilarisch. Hierna zijn we terug gegaan naar het huisje en gaan slapen, de volgende dag moeten we er weer vroeg uit.

07-05-2014:
Vandaag om 08:00 de wekker gezet, om 09:00 gingen we naar het ziekenhuis waar Lauri, Iris en ik zouden beginnen om rond te kijken op de afdelingen en poli. We kwamen om 09:15 aan bij de wachtkamer van Dr. Lucia, bij haar moesten we onze praktijk overeenkomsten afgeven en de paspoorten. We hebben volgens mij tot 10:00 gewacht en zijn ons toen gaan melden en verteld dat wij studenten waren en de formulieren af kwamen geven. Millicent was met ons meegegaan. Er was nog een man voor ons dus hebben we weer gewacht tot ongeveer 10:45, hierna konden wij naar binnen en hebben een praatje gemaakt en de formulieren gegeven. Tijdens het wachten kwamen er ook allemaal geboeide mensen binnen met hun bewakers, hier hebben ze gewoon aardig grote geweren bij. Ook 2 jongens van ongeveer onze leeftijd. Dr. Lucia had na ons gesprek een vrouw gebeld die ons zou komen ophalen vor de rondleiding hier hebben we in de wachtkamer ook even mee gepraat en ze had nog een leerling, genaamd Helen, meegenomen. Zij werkt op oogheelkunde een afdeling in het ziekenhuis. Hier worden de patiënten geopereerd aan hun ogen. Van haar kregen wij de rondleiding. Het ziekenhuis was heel groot en hebben alle afdelingen gezien: Podotherapie, psychische therapie, revalidatie voor patiënten na bijvoorbeeld een CVA. Bij de podotherapeut waren allemaal kleinere kinderen die geholpen werden, een meisje genaamd Julia, zij kon helemaal niks en door deze therapie zouden haar spieren en botten sterker worden, vanuit haar nek naar beneden werken ze, voor haar hebben ze een soort spalkjes gemaakt van gips waardoor ze een beetje kan staan in een daarvoor gemaakte stoel zonder dat haar knieën kunnen buigen. Dit vond ik heel mooi werk.
Ook: Tandarts, oogarts, kinderpoli en ICU voor kinderen, dit vond ik wel wat heftiger, er lag een meisje helemaal te trillen en je kon zien dat het niet goed ging en een hele kleine baby waar het ook niet goed mee ging, er werd aan zijn benen gevoeld, meer heb ik niet kunnen zien want daarna gingen we verder, maar dat maakt helemaal niks uit, we gingen verder naar: Labour, waar vrouwen wachten om te bevallen, bij een vrouw lukte het niet en zij is op de brancard naar de operatie kamer gebracht voor een keizersnede. Ze hebben verschillende kamers, voor hele kleine baby’s waar deze worden ingedeeld van 1.0 tot 1.5 kg en dan steeds hoger. Er lagen niet heel veel kleine baby’s het was rustig. Ook hadden ze een kangaroo kamer waar de te vroeg geboren kindjes bij hun moeder konden zitten zoals een kangaroe ze draagt, om de band te versterken.
We zijn naar de chirurgische afdeling gegaan, in dit ziekenhuis liggen mannen en vrouwen apart en bij elke afdeling hebben ze bewakers staan. Vond het leuk om hier deze afdeling te zien in verband met mijn vorige stage in het Lievensberg.
Op de IC zijn we ook geweest maar hier lagen geen patiënten. Aangekomen op de kinderoncologie waren er wel een aantal kinderen. Op deze afdeling komen wij ook te staan. Word best indrukwekkend denk ik.
We hebben alleen van de operatiekamers niks kunnen zien, maar dat was logisch. Wel kunnen we een keer met een operatie of keizersnede mee kijken.
Oogheelkunde hadden ze 3 patiënten, waaronder een kleine baby, hij was aan zijn oog geopereerd. Hier werkt Helen. We zijn ook langs de spoed gekomen, hier was het best druk en hectisch maar wel leuk om te zien, ook omdat ik hier wel van houd. Ondertussen werd er iemand binnen gereden die last van zijn been had. Iedereen vroeg of wij bij hun kwamen werken, maar dat gaat niet, al had ik het graag gedaan! Als laatste zijn we naar de poli gegaan hier ga ik werken samen met Iris vanaf morgen. Hier was het ook druk maar zag het wel zitten om te beginnen. We moesten de volgende dag naar Cyprossa vragen, dit was best makkelijk te onthouden als we aan het land Cyprus zouden denken. We hadden ook al namen gekregen op de poli. Amondi is mijn nieuwe naam, ze geven je deze naam aan de hand van de geboorte tijd. Na ongeveer 2 uur te hebben rondgelopen in het ziekenhuis sloten we de rondleiding. We zijn naar huis gegaan hebben wat gegeten en zijn heerlijk gaan zwemmen en zonnen! Ben lekker bruin geworden maar ook beetje verband.. Rond 5 uur zijn we om boodschappen gegaan voor het eten. We gingen met Sammy terug alleen toen we stonden te wachten ging het hard regenen dus hebben we geschuild onder een tankstation. We hebben kip hawaii gemaakt en dit was heerlijk, had het voor de eerste keer gegeten. Na het eten hebben we een nieuw kaartspel van Max geleerd, genaamd: Shit head, was even erin komen maar wel een heel leuk spel. Rond 22:00 zijn we gaan slapen want de volgende dag begon onze stage.

08-05-2014:
Om 07:00 ging de wekker voor stage. We konden vandaag eindelijk beginnen al was dit wel weer vroeg opstaan. We hebben lekker ontbeten en zijn rond 07:45 gaan lopen naar het ziekenhuis, dit is op loopafstand, samen met de coach voor de eerste keer. Aangekomen bij de poli waren ze bezig met een soort overdracht/briefing. We zagen Cyprossa zitten en gingen naast haar zitten. Ik kon het niet helemaal volgen want soms praatten ze een beetje snel Engels. Een student had iets goeds gedaan kon ik ongeveer verstaan en we moesten haar prijzen. Dit ging vanmorgen door steeds 1 vinger op de hand te slaan en dan als laatste de hele hand en dan een paar keer klappen. Iris en ik hebben ons ook nog moeten voorstellen aan de groep en werden hartelijk verwelkomd. De kamers werden verdeeld en iedereen ging na bijna een half uur gezeten te hebben naar de kamers toe. Iris en ik moesten nog even wachten wij kregen eerst een rondleiding en daarna kamers. We werden op een leuke manier door de collega’s begroet, door een soort high five te geven, dit was leuk om mee te maken. Wij werden opgehaald door een andere collega die ons rond ging leiden, ik heb er de helft maar van meegekregen want het zijn zoveel kamers, ongeveer 22 kamertjes en af en toe praatte ze een beetje zacht en snel. Na de rondleiding kregen we de kamers verdeeld, ik ging naar kamer 18, dit is een kamer waar vrouwen komen voor informatie over voorbehoedsmiddelen die ze dan gelijk meekrijgen, het was heel rustig. Sommige vrouwen kregen strippen van de pil mee en een stuk of 15 patiënten kregen een Depo injectie in de bil, dit is een vloeistof met hormonen net als de pil eigenlijk, dit werkt 3 maanden. Het was heel rustig vandaag we hebben meerdere tijd zitten praten dan met de patiënten bezig geweest. Om 13:00 hadden we pauze en zijn terug naar het huisje gegaan om wat te gaan eten, we kwamen terug thuis alleen waren ze nog aan het schoonmaken, donderdag is de dag waarop ze ons huisje schoonmaken, dus zijn we naar de coach gegaan en hebben daar lekker toast gegeten met een ei! . We hebben nog even bijgepraat en rustig aan gedaan en zijn rond 14:00 weer terug gegaan naar de poli. Ik kwam terug bij mijn kamertje en mijn collega’s waren nog niet gearriveerd, ik heb op het bankje gewacht en om 14;45 kwamen ze pas aanlopen, hahah typisch Kenia, doen alles op het gemakje. Toen mijn collega’s er waren hebben we in het kamertje nog even gepraat maar toen kwam er een vrouw de kamers schoonmaken dus moesten we eruit. We gingen op de bankjes in de gang zitten en verder praten, Iris was ook al klaar bij haar kamer dus was naar mij toe gekomen, we hebben veel gelachen en Iris en ik hebben de mannelijke collega’s wat Nederlands geleerd, dit was echt super grappig om te horen, we hebben ze:
- Iris Vergouwen
- Nicky van der Zwart
- De dagen van de week
- Koe
- Schaap
- Kip
- Houdoe
- Verpleegkundige
- Schoen
- Stoel
- Hoe gaat het met jou
De woorden hebben we ze geleerd en ze konden het nog aardig goed uitspreken ook. Ook het woord Selfie heb ik ze geleerd want dit konden ze nog niet, ze vonden het best grappig. Iris en ik hebben ook in een deuk gelegen samen met hun. Rond 4 uur zijn we terug naar het huisje gegaan. We hebben gedoucht en lekker uitgerust. Iris en ik zijn nog naar het winkelcentrum geweest om te pinnen alleen deden de pinautomaten het niet.. Dus hebben we Sammy weer gebeld en vroeg of hij ons naar Tuski’s wilden brengen, maar om te pinnen was het makkelijker om naar de stad te rijden, Sammy zei dat hij er over 10 minuten zou zijn maar hebben denk ik een half uurtje gewacht, maar het was behoorlijk druk op de weg dus kon hij er niks aan doen! Gezellig met goede muziek en al dansend met Sammy naar de stad gereden en daar konden we eindelijk pinnen. Rond 19:00 zijn we gaan eten samen met Dominique een overheerlijke pastasalade. We hebben na het eten nog gezellig zitten kletsen. Rond een uur of 21:00 geloof ik zijn we terug naar huis gegaan, uitkijkend naar het leuke weekend wat er aan zit te komen. De komende 2 weekeinden zijn al helemaal vol gepland met leuke dingen. Thuis heb ik geprobeerd nog even te skypen maar dit ging niet echt helemaal van harte, hij viel steeds weg, de verbinding was heel slecht, dus ben maar gaan slapen. Benieuwd naar de volgende dag in het ziekenhuis.

09-05-2014:
Vandaag weer om 07:00 de wekker voor de 2e dag stage. Ook dit was toch wel weer vroeg. Lekker ontbeten met de meiden en klaargemaakt om weg te gaan, rond 07:50 zijn we gaan lopen naar het ziekenhuis. We kwamen weer de poli binnen en in de eerste wachtkamer waren ze al met iets bezig, geen idee wat. Maar na een 5 minuten zijn we de poli binnen gelopen en gaan zitten op de bankjes voor verder overleg en overdracht. Ook had een leerling weer iets goeds gedaan en die moest ook beloond worden, dit keer werd het door iemand anders gedaan en nu was het dat we in de handen moesten klappen een paar keer achter elkaar, ik raakte soms uit de maat maar misschien leren we het nog. Na de overdracht en het uitdelen van de kamers, kwam de vrouw van de rondleiding naar ons toe en vertelde dat Iris en ik gewoon konden wisselen van kamers,ik stond nu op kamer 22, dit houd in dat zwangere vrouwen komen en wij moeten dan palperen en kijken hoeveel weken de vrouw zwanger is, dit word gemeten vanaf de navel, de navel is precies 20 weken oud en dan 1 vinger van mijn had is 2 weken verder. Bij een vrouw had ik het goed gedaan en zij was 22 weken. Op het begin van de dienst worden er pillen geteld en met de hand in een zakje gedaan die nodig waren, eerst werd er op het zakje geschreven welk medicijn dit is en ik had tabletten waarvan er 7 in een zakje moesten, die heb ik verdeeld. In een boekje die de patiënten bij hebben staat wat ze eventueel moeten krijgen qua tabletten of een tetanus injectie, bij een paar vrouwen heb ik die injectie gegeven en ook de tabletten, sommigen krijgen tabletten mee naar huis voor de bloeddruk en in de kamer krijgen ze zelf tabletten om Malaria tegen te gaan. Ik vond het heel leuk om te doen alleen vandaag was het niet echt heel druk. Om 13:00 ging ik weer terug naar het huisje met de meiden om te gaan lunchen. Vandaag kwamen ook de meiden en Mark weer terug vanuit Rangala, ze waren om 13:30 gearriveerd. Was leuk om ze weer te zien. In de middag toen we thuis waren nog viel de stroom uit.. we hadden geen licht meer en de waaier was ook uitgevallen. Om 14:00 zijn we weer terug gegaan naar het ziekenhuis. We kwamen daar aan, Iris en ik, maar er was nog helemaal niemand van onze collega’s dus zijn we maar weer op het bankje gaan zitten en wachten. Mijn collega’s zijn helemaal niet meer gekomen en die van Iris pas tegen 15:00. We hebben helemaal geen patiënten meer gehad. Mijn collega’s van gisteren en die van Iris vandaag wilden ons hun school laten zien waar hun studeren. Dit vonden wij goed en Lauri is naar ons toe gekomen, we hebben nog tot ongeveer 15:30 gewacht en konden daarna eindelijk gaan lopen naar hun school. Dit was best grappig, alle kenianen lopen op een heel langzaam tempo en ze vonden het grappig hoe wij als Nederlanders liepen, zo snel. Eenmaal bij hun school aangekomen kregen we een leuke rondleiding, bij een paar klassen hebben we ons voorgesteld, bij 1 klas waar we naar binnen liepen werd iedereen gelijk gek, de jongens die met ons mee waren legde uit dat wij verpleegkundige waren, uit holland kwamen en dat wij hier werkten. We hebben ons 3 een voor een voorgesteld en toen ik bezig was kwamen gelijk allemaal telefoons met camera erbij en hielden ze niet meer op, pas toen we wegliepen, dit was wel grappig om te zien. Na nog een aantal klassen te hebben gehad en 2 klassen die aan het toetsen waren zijn we weer terug naar buiten gegaan. Onderweg kwamen we plekken tegen waar ze geen brandslangen hadden maar alleen emmers met zand voor als er brand uitbrak dat, dat zand erover gegooid kan worden. Dit was voor ons nieuw. We hebben nog naar een gasthuis gekeken waar ‘’speciale mensen net als ons 3’’ verbleven, volgens hun. We hebben alleen de buitenkant gezien en zijn toen teruggelopen naar huis. Ook nu hadden we nog geen stroom. Iris en ik hebben ‘’lekker’’ koud gedoucht, want het kon niet anders. Rond half 5 ging het behoorlijk hard onweren en er was een echte harde knal waardoor we een mini beetje bang werden hahah, maar dat was de enige echte harde knal, het bleef wel donderen en weerlichten en rond 17:00 begon het hard te regenen. Ook rond die tijd hadden we weer stroom en had Lauri geluk dat ze lekker warm kon douchen. We zijn om 20:00 met de tuk tuk weggegaan om lekker te gaan eten, dit hebben we gedaan bij Mashoua, dit was best lekker eten. Hierna zijn we doorgegaan naar de Rooftop in de duke. Dit was best gezellig we hebben een drankje gedaan en zijn daar gebleven tot 12 uur en daarna weer terug gegaan naar ons huisje. Gelijk gaan slapen.

10-05-2014:
Vandaag om 09:15 de wekker al gezet, best vroeg na zo’n gezellige avond. We zouden om 10:00 vertrekken om bij de kiboko bay nijlpaarden te gaan spotten. We hebben 3 tuk tuks besteld en zijn toen gaan rijden pas rond 10:30 omdat het druk was schijnbaar. We hebben 15 á 20 minuten gereden en zijn daarna uitgestapt. Toen we het meer zagen dachten we al van oh dit gaat hem niet worden vandaag, het waaide behoorlijk en het water was best ruw. Ook waren we aan de late kant dus dan zouden we niet veel nijlpaarden zien. We hadden al een bootje en een goede prijs maar na advies van een oude coach die er ook was voor een paar weken hadden we besloten toch niet te gaan. We hebben daar in het restaurantje wat gedronken, ik had thee genomen, hier is het gewoonlijk dat thee word gedronken met melk erin, maar dit wilde ik niet, dus had ‘’black tea’’ besteld zonder melk. Toen ik het kannetje had gekregen zag ik dat er 2 theezakjes in hingen en dat de thee echt al best sterk was geworden, het eerste slokje was echt heel vies dus heb er gelijk water ingedaan. Hierna was het nog behoorlijk sterk dus heb niet heel het kannetje opgedronken. We hebben nog even bij het meer gekeken en foto’s gemaakt en daarna terug gegaan naar het huisje. We hebben bij het huisje even uitgerust verder en hebben met de groep besloten om met z’n allen naar Monami te gaan en een overheerlijke ice coffee te gaan drinken. Eerst zijn de anderen nog naar de Masai markt geweest en daarna zijn we wat gaan drinken! De 2e ice coffee was weer lekker! We zouden nog naar de fruitmarkt gaan maar hier hadden we geen zin meer in. Dus zijn we nog even de benodigde boodschappen gaan halen en daarna terug gegaan naar het huisje. Vanavond zijn we weer uit eten gegaan deze keer bij Buddy’s, hier heb ik lekker vlees op: Beef Stroganoff, deze was best lekker, we kunnen bij het hoofdgerecht kiezen of we rijst of friet erbij willen hebben, ik ga altijd voor de friet hahah. Er was een wedstrijd bezig op de tv en Mark en ik gingen gokken hoeveel het zou worden, ik dacht 1-4 en hij 0-4, ook Iris deed mee en ze zei 0-3. Toen het eenmaal rust was stonden ze 0-2 voor (Dortmund). Maar wat bleek nou, na 2 minuten ‘’rust’’ begon de wedstrijd alweer maar dit kan natuurlijk nooit dus toen kwam ik erachter dat het geen live wedstrijd was, en Mark dus gewonnen heeft, hij wist dat het niet live was. Gelukkig maar voor 10 cent gewed en niet meer! We hebben een hoop gelachen tijdens het eten en het was gezellig. Ongeveer om 22:00 gingen we weg met de tuk tuks naar de Rooftop, een lekker avondje stappen. Daar is de drank niet heel duur maar er zit wel heeeel veel in een flesje, ik heb Smirnoff ice gedronken ‘’black’’, ‘’red’’ is pure wodka dus moet je ‘’black’’ zeggen. In een zo’n fles zit 300 ml drank en is hier 7% alcohol dit is in Nederland echt heel anders, maar wel lekker! . Het was een te gekke avond, ik ging een nieuw drankje halen samen met Kim en er stonden jongens aan de bar, een vroeg aan mij waar we vandaag kwamen, waarom ik hier was en met wie, voor hoelang we hier waren en wat we aan het vieren waren. Ik hier allemaal op geantwoord maar dat ik hier op vakantie ben voor 3 maanden met vriendinnen en dat ik vandaag jarig was, maar dit was helemaal niet zo hahah, ik werd gefeliciteerd maar had geen drankje meer in mijn handen, toen kwam Kim met ons drankje en zij vroeg wat hun dronken, dit was Vodka jus, hij vertelde dat hij nu mij wel een drankje moest geven omdat ik jarig was. Ik zei als ik dit drankje op heb kom ik terug voor het drankje wat hij nu aan het drinken was. Toen Kim en ik bijna ons drankje op hadden gingen we naar hem toe en zeiden dat het op was. We hebben nog even gekletst en hem verteld dat Kim en ik tweeling zijn en dat wij allebei 20 zijn geworden, het was precies 00:00, na wat kletsen zijn we het drankje gaan halen en hebben we geproost, ook kregen Kim en ik gelijk weer een nieuw drankje wat nieuw voor ons was, we dachten wat is dit nu weer, het bleek Jägermeister te zijn met redbull, het shotje stond in het midden van het glas, wij wisten dit eerst niet dus hebben het shotje weggegeven maar de Redbull opgedronken. Het was verder een hele leuke avond en om 01:00 werden we weer opgehaald. Terug thuis ben ik in de douche gegaan en daarna lekker gaan slapen.

11-05-2014:
Vanmorgen lekker uit kunnen slapen tot 10:00. Een lekkere rustige dag, samen met Iris hebben we lekker in het zwembad kunnen vertoeven en goed bruin geworden! Jammer genoeg moeten de andere 4 alweer om 15:30 terug naar Rangala en nu voor 2 weken in plaats van 1 week dat ze het volgende weekend terug komen. Iris en ik hebben boodschappen gedaan. Ondertussen was het weer gaan regenen maar geluk niet heel hard. Terug thuis hebben we het weer lekker rustig aan gedaan en zijn rond half 7 gaan koken, nasi met verse groenten! Ook dit vond ik lekker! Ongelofelijk…
Vandaag eet Bart ook mee en Michelle. Na het eten zijn we het leuke spelletje halli galli weer gaan doen en daarna Shit head. Was een gezellige avond, zijn op tijd naar bed gegaan want de volgende dag begon onze stage alweer.

12-05-2014
Vannacht onrustig geslapen geen flauw idee waarom, iedere keer die klamboe weer opgekropen dat mijn benen er buiten lagen, dus die ook iedere keer weer goed doen. Maargoed om 07:15 uit bed gekomen en lekker ontbeten. Iris en ik zijn naar stage gelopen en er was weer een leuke begroeting en iemand werd weer geprezen. Maar heb het nog steeds niet door hahah, iedere keer wat anders. We mochten vandaag zelf kiezen waar we wilden staan, mij maakte het niet veel uit dus werd op kamer 1 gezet, dit is een kamer waar kleine kindjes/baby’s worden geïnjecteerd, ik begon samen met collega Frank en een paar andere studenten op een andere afdeling, de labour en post natale care, hier kregen de nieuwe moeders vitamine A tabletten en de pasgeboren baby’s injecties voor bescherming. Ik had dit nog nooit gezien maar de collega die mee was deed het eerst voor en daarna heb ik nog 2 baby’s gedaan, dit vond ik echt leuk om te doen en had niet verwacht dat het best makkelijk was voor mij, ik had verwacht dat ik het moeilijk zou vinden omdat het bij van die prulletjes word gedaan, maar dit was niet zo. Het huidje van de baby moet wat strakker getrokken worden en bij de elleboogplooi een 5 cm eronder moet er geprikt worden, de injectie moet er onder 15 graden in gedaan worden dus bijna de spuit plat op de arm. Bij de baby’s moet je niet druk uitoefenen na een injectie want daar is het gevoelig voor, je moet met een watje deppen. De injecties die ik gaf waren vanaf dat ze gemaakt waren tot 6 uur daarna goed, daarna zijn ze niet meer goed. Hierna moet je ze ook niet meer geven maar wegdoen. Ze worden in kleine koelboxen gehouden en meegenomen, ze moeten tussen de 2 en 8 graden zijn als ze er boven of eronder komen en je spuit dan een injectie in het kindje dan kunnen ze hieraan overlijden, omdat de injectie gewoon niet goed meer is. We hadden maar 6 moeders en baby’s om te doen, hierna zijn we terug gegaan naar de poli. Hier werd het al behoorlijk druk, ik heb gevraagd of ik met Frank mee mocht naar kamer 2 en dit vonden ze goed. Dit is een kamer waar moeders 2 weken nadat ze uit het ziekenhuis zijn ontslagen langskomen voor een check-up. Hier testen wij de ademhaling van de baby en de moeder en meten ze de pols van de moeder, ook word er gekeken of de navel goed aan het genezen is van de navelstreng. Dit word allemaal opgeschreven in een groot boek op de kamer en in een soort afspraken boekje van de moeders. Soms waren het best kleine kindjes en sommigen al wat ouder. Ik vond het leuk om hier te zitten. Het was niet heel druk maar het liep wel goed door. Om 13:00 ging ik weer om pauze en om 14:00 weer terug naar de poli. Ik heb niks meer gedaan toen ik terug was, we hebben geen patiënten meer gehad, ik ben samen met Frank naar Iris toegelopen die op een kamer stond waar HIV testen worden gedaan. Hier zat nog 1 patiënt die geholpen werd en hierna zijn er geen patiënten meer geweest. We hebben gezellig met de collega’s gepraat en zijn rond half 4 naar huis gegaan. Ik heb samen met Frank over kamer 19 gepraat dit is een kamer waar hechtingen worden verwijderd en wonden worden verzorgd, dit lijkt me heel interessant dus ga ik morgen vragen of ik die dag daar mag staan, Frank wist niet zeker of hij daar morgen ook zou komen te staan maar misschien staan we dan weer samen! Ben benieuwd. Eenmaal terug thuis heb ik mijn bikini aangedaan en zijn het zwembad ingedoken, samen met Lauri heb ik sportief gedaan en hebben 20 baantjes gezwommen. Dit was best lekker om te doen. Na het zwemmen even gedoucht en verder lekker rustig gehouden. Als avondeten hebben we balletjes in zoetzure saus gegeten met pasta, dit smaakte goed, wij met z’n 3en hadden dit nog nooit gegeten dus Michelle had het klaargemaakt. Na het eten heb ik ons ‘’overheerlijke’’ ijs gehaald, dit zijn staafjes die je doormidden moet breken en waterijs zit erin. Ik vind het persoonlijk niet heel vies maar de rest vond het niet zo lekker hahah. Hierna zijn we terug naar huis gegaan en hebben Iris en ik nog de Pfafs gekeken. Na 1 aflevering kijken zijn we maar gaan slapen want de wekker ging weer vroeg voor stage!

13-05-2014:
Pffff het was weer heel vroeg, we hadden een zware ochtend vandaag. Maar om 07:50 zijn we weer naar het ziekenhuis gegaan. Ik had gehoord van een collega over kamer 17, dit is een kamer waar wonden worden verzorgd, hechtingen worden verwijderd en injecties worden gegeven. Ik heb dus voor deze kamer gekozen vandaag, het was een hele rustige dag, heb van 08:30 tot 13:00 5 patiënten gehad ongeveer, maar was niet zoals ik had verwacht. Als eerste kwam er een jongen binnen die was niet goed geworden, hij had een snelle ademhaling en een snellere pols, maar zijn bloeddruk en temperatuur was wel gewoon goed. Ik wist niet wat hij mankeerde want na 10 minuten moest hij ergens anders heen, ik heb verder niks kunnen doen bij die jongen. Weer even een tussenpauze gehad en toen kwam er een vrouw binnen die eigenlijk aan haar voet geholpen moest worden voor een wondje, maar haar gezicht was ook niet gezond, ik dacht aan die littekens te zien dat er een gedeelte een keer verbrand was, maar ook hier hebben we niks aan kunnen doen. Ik heb verder een aantal patiënten gehad maar er zijn er 2 die me wel aanspraken, er kwam een vrouw binnen die moest 2 injecties hebben met antibiotica, dus mijn collega had deze klaargemaakt en de vrouw ging achter het ‘’gordijntje’’ staan, ze was er zeer van overtuigd dat ze het absoluut niet in de bil wilde hebben dus was er schijnbaar geen andere keuze dan het in de hand te doen, dit had ik nog nooit gezien. Mijn collega deed om de pols een handschoen als stuwband gebruiken en ging daarna met de naald in het vat.. Ze hield het niet meer van de pijn, iris was ook mee aan het kijken en haar hand werd bijna fijngeknepen. Er verscheen ook een bult op de plek waar het ingespoten werd dit trok wel weg na een paar minuten, maar vond het raar om te zien. Toch heb ik ze kunnen overtuigen om het in de bil te doen omdat het minder pijn doet dan in de hand. Ze nam even een paar diepe zuchten, ik heb ze verteld dat ze maar naar de muur moest kijken. Hier stak mijn collega niet in een keer de naald erin maar eerst even een keertje drukken en dan langzaam erin steken, dat doen ze hier allemaal. Maar dat is veel pijnlijker dan het er in een keer in te doen. Ik had wel te doen met die vrouw. Rond 13:00 ging ik om pauze en om 14:00 was ik weer terug. Er was ondertussen een vrouw gekomen met een behoorlijke wond, deze mevrouw was aan haar voet geopereerd maar het is niet goed genezen en behoorlijk gaan ontsteken. Mijn collega heeft deze wond gedaan, en dit had ik ook nog nooit gezien, ze denken dat ze steriel werken maar ze hebben geen steriele handschoenen aan, gaan een paar keer met 1 watje over de wond heen en dan gooien ze het weg en pakken een andere. Dit deed mijn collega ook bij deze mevrouw. Maar om de wond heen zat al necrotisch weefsel dit haalde ze gewoon met een kocher weg en gebruikte dezelfde kocher dan ook weer om de wond schoon te maken, ik stond echt versteld te kijken. De wond was weer schoon en verbonden en de vrouw kon weer naar huis. In dit kamertje hebben ze 3 emmers staan, 1 emmer is met desinfectans water, de 2e emmer is zeepwater en de 3e emmer is normaal water. We gooiden de instrumenten (pincetten en schaartjes) in de 1e emmer en moesten het dan weer in de 2e emmer gooien en dan in de 3e en dan was het voor hun steriel.. We maakten het schoon met gaasjes en werd in doeken gewikkeld die gewoon met blote hand worden verpakt. Dit vond ik echt een super groot verschil met Nederland, het verschil tussen hier in Kenia steriel en in Nederland. Dit was de enige patiënt nog na mijn pauze. Ik ben hierna samen met Iris weer terug naar huis gegaan, rond een uur of half 4. We hebben nog even wat gedronken en gedoucht en zijn daarna met z’n 3en naar de stad gegaan om wat boodschappen te halen en fruit. Voor vanavond hadden we gekookte aardappeltjes met boontjes op het menu staan, de boontjes waren lekker alleen de gebakken aardappelen waren geen vierkantjes meer, haha maar alsnog wel lekker! Toen Bart en Michelle weg waren zaten wij nog met z’n 3en beetje rustig aan en hebben Iris en ik afgewassen, rond half 10 viel de stroom opeens uit, stonden we daar met z’n 3en in het donker hahah. Het is maar goed dat mijn ma kaarsjes in mijn koffer had gedaan want hier hebben we dus gebruik van gemaakt. We hadden ijs gehaald vandaag die stond in de vriezer maarja die was dus ook uit, hebben we hier ook gebruik van gemaakt en lekker een kommetje ijs op! We hebben het spelletje shit head gespeeld met z’n 3en en zijn tegen half 11 maar gaan slapen!

14-05-2014:
Vandaag al weer 2 weken hier in het super Kenia! Maar vanmorgen gewoon weer vroeg de wekker, eruit voor stage maar nog geen stroom. Duss moesten we improviseren met het ontbijt, normaal gesproken hebben we geroosterd brood als ontbijt maarja nu kunnen we niks roosteren. Dus heb mijn lekkere koekjes (kaakies hoe ik ze ook wel noem ) gepakt en was dat mijn ontbijt voor vanmorgen! Smaakte best goed. Vandaag voor kamer 4 gekozen, mij was verteld dat hier baby’s naartoe komen als er iets mis met ze is. Ik heb de hele dag moeders moeten controleren, de bloeddruk meten, temperaturen, wegen en de BMI meten, met een meetlint. Het liep wel lekker door maar voor mijn doen was het nog steeds best rustig. 12:45 zijn Iris en ik weer teruggelopen naar ons huisje om te gaan lunchen! EINDELIJK we hadden weer stroom. Maar als lunch heb ik overheerlijke noedels gegeten met Lauri samen. Om 14:00 weer terug naar de poli. Kom ik mijn kamertje binnen en ga ik op de brandcard zitten, komt mijn collega binnen en zegt: ‘’Zo Nicky dit was het voor vandaag, we hebben geen patiënten meer en stoppen met werken tot morgen!’’. Uuhm, oké! Dus toen ben ik maar naar Iris gegaan daar waren ze ook nog niet gearriveerd dus hebben maar weer gewacht. Ik zei al tegen iris dat ze de poli goed kunnen sluiten rond een uur of 2, omdat er toch geen patiënten meer komen. Maargoed. Weer lekker thuis zijn we langs Michelle gegaan omdat de deur volgens Iris op slot zat en Lauri nergens te bekennen was, hahah. Hebben we daar wat gedronken, toen kwam Lauri binnen met de sleutel. Wij naar het huisje, wilde ik de deur open maken maar hij scheen gewoon open te zijn, hahah! Dus snel onze bikini’s aangetrokken en lekker het zwembad ingedoken. Lekker op het luchtbedje gelegen in de zon. Lieve Millicent is ook nog langsgekomen om even gezellig te kletsen. Voor vanavond staat de homemade soep van Michelle op het menu. We hebben besloten om daarna als toetje een sizzling brownie te gaan eten. En deze was heeeerlijk! Na de brownie zijn we terug naar huis gegaan en lekker gaan slapen!

Dit waren de verhalen van de afgelopen week! Het was een super week, heb veel geleerd en genoten! Jullie horen snel weer van mij!
Kwaherrie!

  • 16 Mei 2014 - 18:00

    Oma:

    pffffffffffffff dat was een hele zit om dat allemaal te lezen maar je hebt al heel veel indrukken opgedaan nog heel veel succes en tot het volgende bericht groetjes Opa en Oma xxx:-)<3

  • 16 Mei 2014 - 18:01

    Anita:

    Zo Amondi ;-) wat een mooi verslag heb je weer gemaakt en wat een mooie ervaringen!
    Ik ben blij dat je het zo naar je zin hebt,ben supertrots!Dikke kus Xxx
    Mamski

  • 16 Mei 2014 - 18:48

    Camelia:

    wat weer mooi verhalen je maak best veel mee in zon week .maar je verhaal lees lekker ben weer nieuwsgierig na het volgende verhaal amondi hihi tot horens dikke kussssss

  • 16 Mei 2014 - 20:29

    Trijn Van Bennekom:

    Hoi nicky en de rest van de groep ik heb het gelezen het is super leuke vehalen ik ben erg trots op je geniet er maar van je krijgt de groeten van de hele familie van der zwart en bennekom xxxxxxxxx@_@:-)

  • 16 Mei 2014 - 20:37

    Teun :

    Nou idd weer ontzettend leuk om je verhalen weer te lezen ga zo door. Maar ik
    Heb nog even in het woordenboek gekeken maar houdoe stond er niet bij hoor haha op
    Naar het volgende verslag,ik kan niet wachten. Veel plezier nog verder

    Houdoe. Groetjes teun

  • 16 Mei 2014 - 20:41

    Tante Joke:

    Jemig wat heb jij er een mooi verslag van gemaakt, het is echt genieten om je belevenissen te lezen. Geniet nog maar lekker hoor.... De tijd zal best wel snel gaan denk ik. Lieve groetjes vanuit Breda...

  • 16 Mei 2014 - 23:07

    Judith Ernest:

    Hoi Nickey,

    Ik lees je verhaal via de Facebook van je moeder. Echt leuk om je ervaringen te lezen. Een heel andere wereld daar qua medische voorzieningen etc. Heel veel succes en veel plezier ennuh...blijven schrijven hoor!
    Groeten,
    Judith (moeder van Sander van de D4)

  • 17 Mei 2014 - 10:50

    Tante Rita:

    Wat een verhaal(Amondi) Nicky en wat een belevenissen. Mooi zoals schrijft over de hygiëne daar in Kenia, moet je hier bij ons in Nederland mee aankomen. Nog heel veel plezier en ook heel veel plezier op je stage, zo te lezen doe je het fantastisch. Kijk uit naar verdere verhalen. Grtjes Tante Rita

  • 21 Mei 2014 - 08:25

    Gerda:

    Super, wat een verhaal, leuk! ik lees dat je erg geniet en veel indrukken opdoet. geniet er van. Veel groetjes1

  • 25 Mei 2014 - 12:07

    Petra:

    Lieve Amondi,
    Weer mooi geschreven. Je vermaakt je prima zo te lezen. Super!!!!
    Wat een drama steeds zonder stroom,;). Maar je ziet wel. Ook zonder stroom kom je een heel eind.
    Groetjes en liefs uit Dinteloord xxxxxxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nicky

Hallo, Ik ben Nicky, ik ben 19 jaar oud en volg de opleiding verpleegkunde in Roosendaal op het Kellebeek College. Toen ik hoorde van de kans over dat je kan kiezen om naar het buitenland te gaan voor stage vond ik het gelijk een super idee! Vanaf het 1e leerjaar wilde ik al naar Kenia toe om stage lopen. Nu ga ik 1 mei naar Kenia toe voor 3 maanden om daar stage te gaan lopen in een ziekenhuis in Kisumu en in een weeshuis in Rangala. Hier kunnen jullie mijn avonturen bijhouden.

Actief sinds 08 April 2014
Verslag gelezen: 426
Totaal aantal bezoekers 23320

Voorgaande reizen:

01 Mei 2014 - 30 Juli 2014

Kenia

Landen bezocht: