Kenia adventuree! - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Nicky Zwart - WaarBenJij.nu Kenia adventuree! - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Nicky Zwart - WaarBenJij.nu

Kenia adventuree!

Blijf op de hoogte en volg Nicky

06 Mei 2014 | Kenia, Kisumu

03-05-2014
Het was heeeeel vroeg vanmorgen, om 04:30 ging onze wekker en zijn er uit gekomen, we hebben ons weer opgefrist en hebben onze zware koffers naar beneden gesjouwd en de laatste dingentjes gepakt. Hierna zijn we gaan ontbijten, wat fruit en toast, meer kwam er ook niet door onze monden heen. Na het ontbijt zijn we het busje ingestapt en zijn een hele lange rit tegemoet gegaan naar Kisumu. Heb nog geprobeerd te slapen in het busje maar ook dit is niet gelukt. Hebben veel gezien onderweg en ook over wegen heen gereden die niet zo comfortabel waren, over zandweggetjes en kuilen. Onderweg zijn we 1x gestopt bij een kerkje, er kwam een man naar ons toe met zijn hand op zijn pols, wij wisten niet wat dit te betekende dus de coach nam het over en legde ons uit dat dit betekende dat zijn handen vies of nat waren en dat we die mensen bij hun armen moeten pakken om te groeten, hier gingen we ook de wc zoeken eenmaal gevonden zagen we dat het alleen putjes waren en geen gewone wc’s, dus het merendeel van de groep heeft het opgehouden tot aan het huisje, inclusief ik zelf! . We zouden over de rit ongeveer 8 uur doen maar de rit duurde minder, ongeveer 6 uur over gedaan! Dit was dus een meevaller. Eenmaal aangekomen in Kisumu zijn we afgezet bij Panda’s paradise waar ons verblijf voor 6 weken zal zijn. Ons huisje is aardig groot en kunnen hier ons zeker vermaken de komende weken, ook hebben we ,nadat we de koffers hadden uitgepakt en alles een plek hadden gegeven, het zwembad uitgetest, dit was heerlijk, niet te koud en niet te warm. Alleen vielen er steeds beestjes in het water dus zijn we met z’n 3en op de rand gaan zitten van het zwembad. Na een tijdje zijn we bij de rest van de groep bij het huisje gaan zitten en hebben even gekletst. Hierna zijn we terug naar ons eigen huisje gegaan en heb gedoucht en rond een uur of 4 gingen we naar de supermarkt in Kisumu, hier hebben we boodschappen gehaald voor de komende ‘’dagen’’. Ons was verteld dat er vanavond voor ons gekookt zou worden door de vriend van een van onze coaches die mee was gegaan, dus vanavond een keniaans gerecht! Ook hebben we vandaag de oude coach van onze coaches die mee zijn ontmoet, het was leuk hem te ontmoeten. Het avond eten waren chapatti’s, dit zijn pannenkoeken met bonen erin en nog een paar dingen, ziet er niet echt lekker uit maar het was wel heerlijk! Hierna zijn we terug naar het huisje gegaan en gaan slapen.

04-05-2014
Deze dag was voor ons een rustdag we hebben niet heel veel gedaan, heb lekker uit kunnen slapen tot een uur of half 11 en daarna met de meiden ontbeten. We hebben rondom het huisje gezeten, met z’n allen een lekker kommetje soep op en hebben onze ‘’moeders’’ ontmoet, Millicent en Consolata! Wat een schatten zijn dat! We hebben vandaag ook een bijeenkomst gehad met z’n allen om nog wat belangrijke dingen te bespreken. Rond een uur of 4 zijn we boodschappen gaan doen en hebben we besloten om nog een keer soep te eten voor vanavond zelfgemaakt door de coaches, tomatensoep! . Deze was weer overheerlijk! In de supermarkt in Kisumu is het altijd best druk, tenminste de afgelopen dagen iig wel. Het duurt dan ook even voordat we af kunnen rekenen, maar we hebben gehoord dat de Keniaanen niet zo heel snel zijn met alles, hahah. Eenmaal toen we de boodschappen hadden gedaan zijn we met de tuk tuk terug gegaan naar het huisje. De coaches gingen het avondeten maken en wij gingen nog even onze boodschappen opruimen en nog een beetje rusten. Rond een uur of 8 gingen we eten. We maakten het niet te laat want de volgende dag zouden we de andere 3 meiden en jongen brengen naar Rangala, hun verblijf voor de komende paar weken. We zouden om 07:00 vertrekken en de oude coach van onze coaches ging ons met het busje van zijn werk brengen, de rit zou ongeveer 2 uurtjes duren! We lagen betijds op bed en hadden ons voorbereid op morgen. Al met al een rustig dagje.

05-05-2014
Onze wekker ging veeeeel te vroeg, om 06:15 ging de wekker af. Ik heb nog even gedoucht en ontbeten met de meiden, we hebben onze tassen ingepakt en zijn met het busje gaan rijden naar Rangala. Ongeveer een klein half uur, 3 kwartier later vertelde Lauri dat er heet water in het busje lekte en dat het aan het roken en aan het koken was. De bus was aan de kant gezet en Bart (de oude coach) haalde de dop van de zijkant af, hierna stroomde het hete water het busje uit. Dit water was bedoeld om de motor een beetje koel te houden, dit was niet echt gelukt. Hij heeft een nieuwe fles water gepakt en erin gegooid. We hebben een kleine 15 minuten stil gestaan en toen het eenmaal was afgekoeld zijn we weer verder gaan rijden. Ook deze weg van Kisumu naar Rangala was niet soepeltjes aardig veel hobbels en kuiltjes maar we hebben het verder overleefd zonder nog een keer te moeten stoppen. Eenmaal aangekomen bij het verblijf van de andere groep hebben we de koffers uit het busje gehaald en hebben we die met z’n allen in het verblijf gezet, we werden meteen verwelkomd door de lieve kinderen die daar verblijven. We hebben met ze geknuffeld maar we moesten ook zeggen dat ze moesten stoppen omdat we die anderen moesten helpen. De huisjes waren niet zoals verwacht ze waren best vies en er was een lamp naar beneden gevallen die nog opgeveegd moest worden. De groep schrok hier best van en hebben meteen een grote schoonmaak gepland. Wij hebben hun zo ver geholpen en zijn nog even naar de toilet geweest, gelukkig een goed toilet en geen gat in de grond . Toen alles klaar stond en de groep gesetteld was zijn we naar het babyhome gegaan voor een rondleiding van Sister Marie Esther, we hebben eerst even gepraat over welke regels de zuster wilde handhaven en ons voorgesteld. Na dit gesprek zijn we de kamers afgegaan waar de kinderen worden verzorgd en waar ze kunnen spelen. We kwamen hele schattige baby’tjes tegen en lieve kinderen die veel aandacht vroegen. Na het babyhome zijn we doorgegaan naar de polikliniek van het babyhome en het ziekenhuisje hier hebben we niet binnen gekeken maar wel gezien zodat we weten waar het is. Hier hebben we ook kennis gemaakt met de hoofdzuster van het ziekenhuisje, deze zuster is pas in 2013 begonnen bij het babyhome, we hebben in een boek moeten tekenen dat wij zijn langs geweest zodat ze weten wanneer wij langskomen dat wij van het Kellebeek zijn. Hierna zijn we doorgegaan naar de Girlsschool maar hier waren nog geen kinderen dus hebben we ook niet binnen gekeken omdat het nog vakantie was. We hebben van de zuster nog een lekker bakje thee gekregen, toast en een soort oliebol maar dan in de vorm van een kleine donut om het zo maar even te zeggen, deze waren heel lekker. Wel was het behoorlijk warm daar binnen, na een 20 minuten zijn we verder gegaan en gingen we met het busje naar de ecuator waar de jongen van de andere groep en Iris uit mijn groep gaan stage lopen, dit is een schooltje voor kinderen met een beperking. Dit zag er goed uit maar was ook best warm.
Na dat we dat gezien hadden zijn we doorgereden naar een supermarktje in Rangala (ugunja) waar de groep hun boodschappen gingen halen en hier zijn we gescheiden, we hebben afscheid genomen voor 4 dagen, want dan komen ze terug naar Kisumu. Hierna zijn we met Bart doorgereden naar en plek waar wij met z’n 4en zijn afgezet om verder te gaan met een Matatu busje, dit is een klein busje waar veel mensen in gaan, we zaten best krap maar we hebben de rit overleefd. Leuk om een keer mee te maken. We werden afgezet bij een marktje waar het heel druk was, en er werd ons van alles aangesmeerd bijvoorbeeld horloges of iets dergelijks en welkom geheten in Kisumu. We zijn een stukje doorgelopen en zijn door Sammy opgepikt met de tuk tuk en zijn naar Mega city gegaan dit is een winkelcentrum in Kisumu, hier zijn we naar een restaurantje gegaan waar we een overheerlijke ice coffee hebben gedronken. We zijn weer opgepikt door Sammy en in het appartement hebben we ons gelijk omgekleed en zijn we naar het zwembad gegaan, hier hebben we even lekker gezwommen. Lauri, Iris en ik hadden voorgesteld om te koken voor ons 3 de coach en haar vriend, we hadden pasta meegenomen en verse groenten klaargemaakt, we hadden geen idee of dit ging smaken, we hebben ook de mix vanuit Nederland voor macaroni erdoorheen gedaan bij de groente en rond een uur of 7 zijn we gaan eten, iedereen vond het heerlijk. Dus we hebben goed gekookt! Zelfs ik vond het lekker terwijl ik niet zo van die groente houd (prei,paprika,tomaat,ui) . We hebben hierna een leuke kaartruc geleerd waarvan we de truc uitgelegd hebben gekregen maar natuurlijk niet ga verklappen! Daarna gingen we het spelletje ‘’Halli Galli’’ doen, waarvan ook ik nog nooit gehoord had, alleen lauri en iris. Maar dit is wel een heel leuk spelletje en hebben veel gelachen. Rond een uur of half 9 gingen we even naar buiten en we hadden nog onze maaltijd pasta over een klein beetje en hebben dit samen met wat drinken aan de bewaker gegeven. Ook hij vond het heerlijk. We hebben op de compound een super schattige puppy rondlopen van 1 maand oud, hier hebben lauri en ik mee gespeeld en hebben om het hondje in een deuk gelegen. Terug binnen hebben we ons gemak gehouden onze verslagen bijgewerkt en nog een potje kaarten gedaan. Onze visums zijn nog niet in orde dus is het afwachten wanneer we kunnen beginnen met stage, in de hoop op aankomende vrijdag! Dus ben benieuwd. Morgen kunnen wij in ieder geval wel uitslapen en een rustig dagje tegemoet komen.
Probeer snel weer een nieuw verslag te plaatsen!
Groetjeess!

• 06 Mei 2014 - 15:06

Rita:

Leuke tijd Nicky en vooral veel genieten................

• 06 Mei 2014 - 15:07

Tante Joke:

Wat leuk om dit allemaal mee te maken. Geniet ervan meisje....maar aan het verslag te zien doe je dat met volle teugen.
    Liefs van mij XXXX

• 06 Mei 2014 - 16:33

Saskia:

Leuk verhaal weer Nicky!!

• 06 Mei 2014 - 17:34

Camelia:

leuk verhaal Nicky leef nu al met je mee hoe je geniet en dingen ervaard dikke kusssssssss

• 06 Mei 2014 - 20:49

Petra:

Hee dotje.
    Je kan zo schrijfster worden hoor. Super om zo op de hoogte te blijven van jouw nieuwe leventje. Kijk wederom uit naar je volgende verslag.
    Heel veel liefs en knuffels weer uit de polder van alle Schijfjes. xxxxxxxxxxxxxxxxxxx

• 07 Mei 2014 - 10:21

ILona:

Je hebt het al goed naar je zin lees ik wel...
    groetjes